Alman Mahkemesinin 'Yabancı Medya' Kararı

Alman Mahkemesinin 'Yabancı Medya' Kararı
Yayınlanma Tarihi: 27.03.2013 13:35 | Değiştirme Tarihi: 27.03.2013 13:43

Almanya'da 2000-2007 yılları arasına ''Nasyonalsosyalist Yeraltı'' terör örgütü tarafından öldürülen 8'i Türk 10 kişinin davasının görüleceği davada Türk medyasına yer verilmedi.

Almanya'da 2000-2007 yılları arasına ''Nasyonalsosyalist Yeraltı'' terör örgütü tarafından öldürülen 8'i Türk 10 kişinin davasının görüleceği davada Türk medyasına yer verilmedi.Almanya'da 2000-2007 yılları arasına aşırı sağcı ''Nasyonalsosyalist Yeraltı'' (NSU) terör örgütü tarafından öldürülen 8'i Türk 10 kişinin davasının görüleceği Münih Yüksek Eyalet Mahkemesi'nin açıkladığı akreditasyon listesinde 50 medya kurumuna daimi yer verilirken, açıklanan ikinci listede aralarında Türklerin de bulunduğu 73 medya kurumu yer aldı.Davayı takip etmek üzere salona alınacak 50 medya kuruluşu arasında hiç bir Türk bulunmazken, buna karşılık ülkede adı duyulmamış "Mandoga" adlı bir ajans ve ''Radio Arabella'' gibi yerel yayın bir radyo akredite yapılarak listeye dahil edildi.Öte yandan mahkeme salonunda 5 yer Alman birinci televizyon kanalı ARD'nin bünyesinde bulunan medya kuruluşlarına ayrılırken, salona birkaç serbest gazetecinin girmesine de olanak tanındı. Yabancı basın olarak Hollanda'dan iki medya kurumu ile Reuters'e yer verildi.Almanlar yerini vermek istedi, mahkeme karşı çıktıDavayı takip etmek için başvuran bazı Alman basın kuruluşları, kendilerine verilen yerlerini Türk basın mensuplarıyla paylaşabileceklerini ifade etmesine karşın, mahkeme basın sözcüsünün buna da izin verilmeyeceğini belirttiği kaydedildi.Mahkeme, davada daimi yeri olan medya kuruluşundan temsilcinin duruşmanın başlamasından 15 dakika önce gelmemesi veya salondan çıkması durumunda, mahkeme önüne gelmiş, kuyrukta bekleyen ve ikinci listede yer alan basın mensubunun davaya girebileceğini açıkladı.Mahkeme, bu uygulamayı duruşma salonunun küçük olması nedeniyle yaptığını ileri sürerken,sıralamanın akreditasyon başvurusuna göre yapıldığını iddia etti.Uluslararası medyaya da yer yokMünih'te görülecek davayı takip için başvuran uluslararası medyadan New York Times, International Herald Tribüne, BBC, El Cezire gibi medya kurumlarına da Türk medyasına olduğu gibi ikinci listede yer verildi.Alman kamuoyunda bu uygulamanın nedeni olarak davanın uluslararası bir boyut kazandırılmaması amacının güdüldüğü yorumları yapılıyor.STK'lar ve Alman siyasetçiler durumdan şikayetçiMahkemenin kararını değerlendiren Alman siyasetçiler ve sivil toplum kuruluşları ile gazeteci birlikleri mahkemeye sert tepki gösterdi.Almanya Türk Toplumu Başkanı Kenan Kolat, bu uygulamanın bir şeyler saklandığı imajı verdiğini belirterek, bunu ''kepazelik ve skandal'' olarak gördüğünü ifade etti.Yeşiller Partisi Eşbaşkanı Cem Özdemir, bu konuya gerekli duyarlılık ve esneklik gösterilerek yabancı medyanın da davadan ilk elden haber yapmaları gerektiğini vurguladı.Alman hükümeti ile mağdur aileler arasına ombudsmanlık görevinde bulunan Barbara John da, davanın sadece Türkiye'de değil, Almanya'da yaşayan Türkler tarafından da dikkatle takip edildiğini ifade etti.Almanya Gazetecileri Birliği (DJU) Genel Müdürü Carnelia Hass, Almanya'daki ırkçı saldırılarla ilgili kritik davada Türk medyasına salonda sabit yer verilmemesini eleştirerek, NSU davasında yapılan soruşturmalardaki hatalardan sonra Almanya'nın bir kez daha rezil olmaması ve 17 Nisan'da başlayacak davada özgür şekilde haber yapılması için yolun açılması gerektiğini kaydetti.Mahkeme, duruşmaların başka bir salona, görüntülü bir şekilde aktarılmasının da yasal olmadığını savundu.Öte yandan Almanya'da 2010 yılında Mannheim Eyalet Mahkemesi'nde ünlü hava durumu sunucusunun yargılandığı davada basına verilen 48 sandalyeden 10'u yabancı basın mensuplarına ayrılmıştı.Münih Yüksek Eyalet Mahkemesi'nin açıkladığı akreditasyon listesi şöyle: 1) Die Tageszeitung (taz)2) Süddeutsche Zeitung (SZ)3) Bayerischer Rundfunk Hörfunk und Fernsehen (BR)4) Norddeutscher Rundfunk (NDR)5) Deutsche Presse Agentur (dpa)6) Tagesspiegel7) Südwestrundfunk (SWR)8) Bild9) Bayerische Lokal – Radioprogramme (BLR)10) Mitteldeutscher Rundfunk (MDR)11) RTL12) Nürnberger Zeitung13) Deutschlandfunk14) Pressebüro Karlsruhe (Stuberger, Savelia)15) Westdeutsche Rundfunk (WDR)16) Thomson Reuters17) Ramm, Wiebke (freie Journalistin)18) Spiegel und Spiegel Online19) Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)20) Preuss, Oliver (freier Journalist)21) Nürnberger Nachrichten22) Niederlande Dagblad und De Telegraaf23) dapd (Nachrichtenagentur)24) Mandoga25) Zeitenspiegel26) RTL Niederlande27) Fuchs, Christian (freier Journalist)28) Völkerling, Jörg (freier Journalist)29) Stuttgarter Zeitung (Poolführer im Pool mit Berliner Zeitung, Rheinpfalz, KölnerStadtanzeiger u. Mitteldeutsche Zeitung)30) Sat 131) Le Jeune, Martin (freier Journalist)32) Eumann, Jens (Freie Presse / freier Journalist)33) Independent Berlin34) Münchner Pressebüro (Dr. Stumberger, Rudolf)35) Die Zeit und Zeit Online36) Thüringer Allgemeine37) Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)38) Die Welt und Die Welt am Sonntag39) Neues Deutschland40) Radio Arabella41) Mainpost42) Abendzeitung (Az)43) Münchner Merkur44) Focus und Focus Online45) Augsburger Allgemeine46) Stern47) Vorwärts48) Burschel, Friedrich (freier Journalist)49) Kontext (Moser, Thomas)50) Sächsische ZeitungMahkemeye başvurduğu halde listeye giremeyen Türk ve bazı uluslararası medya kuruluşları şöyle:1) Anadolu Ajansı2) Cihan News Agency3) Agence France–Press (AFP)4) Hürriyet5) Sabah Gazetesi6) Al Jazeera7) British Broadcasting Corporation (BBC)8) New York Times9) Zaman Tageszeitung10) Bloomberg News11) NTV Türkei12) International Herald Tribune13) Associated Press (AP)14) Daily Telegraph15) İhlas Haber Ajansi